Stijn @ Australië!

Northern Territory!

Hallo luitjes!

Zoals gezegd, 2 weken geen informatie vanuit Australië maar inmiddels ben ik weer in de mogelijkheid om achter mijn laptop te kruipen en jullie weer iets te laten weten over hoe het leven er voor staat hier.

Inmiddels alweer een dikke 2,5 week geleden vertrok ik voor 11 dagen naar de Northern Territory, de bush en de oorspronkelijke bewoners van Australië: Aboriginals!

Ik kan jullie verzekeren, ik heb de tijd van mijn leven gehad daar in het midden van Australië. Ongelooflijk, we hebben zoveel gezien in 11 dagen, je moet de foto's bekijken om te zien wat we eigenlijk allemaal écht gedaan hebben. Zo zei ik in Darwin aan het einde van de trip tegen wat nieuwe vrienden uit Australië, Liechtenstein, Frankrijk, België (jaja, nooit gedacht dat ik daar nog vrienden me zou maken) dat het ongelooflijk is wat we allemaal gedaan hadden toen we naar de foto's keken. En zoals ze zeiden: Huh mate, have we done that? Yes mate, we have done that. Allllllright. Maar even terug naar de start in Alice Springs...

Alice Springs

Zaterdagavond kwam ik aan in Alice Springs, om op zondag te starten met de trip. Op de eerste dag zijnwe rond Alice Springs gebleven. Zo hebben we het echte leven in de bush meegemaakt, van deAboriginals. Ongelooflijk!Zeer indrukwekkend, je kunt het niet voorstellen dat ze zo leven. Des te meer waardeer je het eigen leven in Nederland, ookal is het hun eigen keuze om zo te leven.

Kings Canyon

Volgende dag, maandagmorgen, lange rit voor de boeg richting Kings Canyon. Prachtige rockformation in het Noorden van Uluru (Ayers Rock). Daar hebben we na een busreis van een kleine 5 uur nog 3,5 uur doorheen geklommen. Ontzettend mooie natuur, foto's zeggen niks, je moet het met de eigen ogen zien.

Ayers Rock

Na een dag met een kortere busreis en een klein bezoekje aan Kata Tjuta was het op dag 4 tijd voor een ervaring waar iedereen naar uit had gekeken: Ayers Rock. Ja inderdaad, en rots ergens in the middle of nowhere waar 30.000.000 Japanners en Chinezen ook ooit lucht van gekregen hadden en dachten: Kom laten we daar ook maar eens naartoe gaan. Oftewel, waar je ook heen gaat, Japanners en Chinezen zijn overall. Maar goed, los daarvan, wederom een onvergetelijke ervaring. Heel gaaf om te zien, en ongelooflijk groot. We startten de ochtend met een zonsopkomst bij Ayers Rock, om daarna er omheen te kunnen lopen. Wij dachten dat in een uurtje te doen, maar niks is minder waar. 3 uur later waren we weer terug... De hele dag zo rondom Ayers Rock geweest, om de dag af te sluiten met een zonsondergang en champagne bij Ayers Rock. TOP! Feestje daarna was ook heel erg gezellig, al zullen de meesten daar weinig meer van herinneren...

Dag 5/6/7

Vantevoren wisten we dat het een vermoeiende 3 dagen ging worden, we moesten zo'n 1800 kilometer rijden ofzo. Eerst dag 5, Ayers Rock terug naar Alice Springs. Lang ritje, feestje en diner in de avond. Dat was dag 5.

Dag 6, Alice Springs naar Tennant Creek. Lange rit, met een bezoekje aan Devils Marbles, laatste rockformation voordat we aankwamen in Tennant Creek. En zo gezegd, zo gedaan. Tennant Creek, 2 motels, 1 bar en 1 supermarkt. En ohja, een politiebureau (jaja dat was hard nodig daar) om de vechtende, dronken aboriginals op te pakken. Niet echt veilig op straat, wat onze tourgids al verteld had. Raadde af om het 'centrum' in te gaan. Na een wandeling van 10 minuten door het centrum wisten wij wat hij bedoelde en zijn wij ook maar teruggegaan naar het motel.

Dag 7, de langste dag, Tennant Creek to Katherine, zo'n 750 km ofzo. We brachten een bezoek aan Daily Waters Pub (eerste kroeg van Northern Territory), waar iedereen spullen kon achterlaten (van ID-kaarten tot slipjes tot BH's en nummerplaten). Gaaf om te zien. Vervolgens doorgereden naar Katherine, waar we echt waren aangekomen in de tropen. 30 graden, in de winter.

Katherine Gorge and Kakadu National Park

Het beloofde een mooie dag te worden, met een cruise door Katherine Gorge en een vlucht in een klein vliegtuigje boven Kakadu. Het grootste National Park van Australië en het 2e grootste park ter wereld. Ongelooflijk om te zien, werkelijkwaar fan-tas-tisch. Wederom, foto's zeggen weinig, je moet het met je eigen ogen zien. Zowel Katherine als Kakadu.

De volgende dag was ook in Kakadu NP. Maar nu met een cruise door het park zelf, en dat maakt het des te mooier met in je achterhoofd de blikken van de dag ervoor vanuit de lucht. Zo zie je een echt stukje natuur, en natuurlijk ook wat zoutwater-krokodillen. Prachtige beesten. Ook dat was een geweldige dag.

De dag eindigde in Kakadu met een traditie: Punch-night! En de rest zal ik jullie besparen...

Darwin!

Darwin was de volgende bestemming, waar onze tour zou eindigen. Prachtige stad, vooral een echte feeststad. De hoofdstad van de Northern Territory, 120.000 inwoners. Zoals mijn tourgids zei: 'Darwin is misschien een van de mooiste plaatsen ter wereld, maar het is niet gemaakt voor mensen. Als je pech hebt, heb je 40 graden in de zomer en standaard 30 graden in de winter.Buiten dat heb je hier een prachtige Grote Oceaan maar je kunt er niet in zwemmen omdat het te gevaarlijk is met krokodillen, haaien etc'.

Darwin verder, topstad zoals ik al zei. Veel feestjes etc. Ik sloot mijn contiki-tour af met een sunset-cruise in de haven van Darwin met wat nieuwe vrienden. Champagne, sunset, hapjes, wat wil je nog meer om een geweldige tijd af te sluiten..

En zo ben ik weer terug in Melbourne bij mijn familie. Een dikke 2 weken te gaan, dan komen we weer terug naar Nederland. Het zal wel wennen worden, maar natuurlijk wel weer leuk om iedereen weer te zien na een onvergetelijke ervaring van 2.5 maand.

Ik zou zeggen, kom over 3 weken een keer langs om alle foto's te bekijken en ik spreek jullie allen snel weer!

X Stijn

Reacties

Reacties

Will

Niet fijn om je ouders te vergelijken met de Aboriginals, maar dat zul je niet zo bedoeld hebben. Voor de rest is het heel goed voor je om al deze indrukken mee naar huis te nemen. Je gaat anders denken door deze ervaringen. Blijf nog lekker even en geniet ervan.

Margot Reelick

Helemaal super. Ik zal je raad opvolgen en het met eigen ogen gaan zien, al duurt het nog 5 maanden. Een groot gedeelte van jouw route ga ik ook doen. Over de vlucht had ik al gelezen en dat leek mij ook een aanrader. Jammer van al die mensen uit de Orient. Je wilt er eigenlijk alleen zijn. Ik bereid mij maar voor op de massa. Als ik jow erveringen zo lees doet het mij denken aan long time ago dat ik als 19 jarige een jaar in de States was. Voor die tijd heel bijzonder. Een dergelijke ervaring nemen ze je nooit meer af. Haal nog the most ouit of it en kom heelhuids thuis. Groetjes Margot

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!